Sådan undgår du den brændte smag i tanken


7 nemme måder til at undgå at brænde coilen af

Alle, som har prøvet at dampe – specielt med sub-ohm – kender til, at coilen kan brænde tør. Det sker, hvis coilen bliver varmet op uden at få tilført væske. Så vil vattet i coilen brænde, og i stedet for at få en lækker, velsmagende damp, får du en grim, brændt smag i munden.

Er skaden først sket og den ækle smag er dukket op, så skal du enten have udskiftet din tank eller – hvis muligt – din coil.

1. Fugt din coil, før du tager den i brug

Hvis du ikke sørger for, at din coil er fugtet, før du damper, kan vattet ikke nå at suge nok e-væske. Hvis du begynder at dampe, før den er gennemvædet, brænder coilen af og kan ikke længere bruges.

Lad vægen trække væske i 15 minutter inden brug

Når du skifter coilen ud eller bruger din tank for første gang, skal du være opmærksom på, at vægen – altså vattet – bliver vædet helt igennem. Det kan tage flere minutter, så vent for en sikkerheds skyld et helt kvarter, før du begynder at dampe – så er du på den sikre side.

Dryp manuelt før brug

Du kan dog korte processen lidt ned ved manuelt at fugte vægen, før du sætter coilen ind i tanken. Hvordan du gør det, kan skifte lidt fra tank til tank, men ofte kan du finde en åbning i siden eller på toppen af coilen, hvor du kan se coilen, og hvor du kan dryppe e-væske direkte ned til den.

Du skal bare hælde et par dråber e-væske i ad gangen. 3 til 5 dråber i alt bør være nok – men fortsæt, indtil du er helt sikker på, at vægen er gennemvædet. Så er din coil klar til dampning!

3 sug på et slukket mod

Har du lyst til at afprøve en alternativ metode, som fungerer helt fint, kan du prøve følgende:

Når din tank er fyld med væske, skruer du den på dit batteri, hvorefter du tager 3 til 5 sug uden at klikke på batteriet. Det tvinger nemlig e-væsken ind i vægen, og det kan hjælpe dig til at komme hurtigere i gang med at dampe. Vi vil dog stadig anbefale, at du væbner dig med tålmodighed og venter de 15 minutter, før du damper derudad.

2. Hold op med at kædedampe

Hvis du bruger kædevaping for at trække så meget damp som muligt ud på kortest mulig tid, så kan produktionen af damp ende med at blive mere krævende, end coilen kan holde til. På den måde kan coilen ikke blive ved med at holde vattet gennemvædet af væske, og derfor kan du risikere et ”dry hit”. Men damper du bare som normalt, plejer det ikke at være et problem – der vil nemlig som regel være et lille stykke tid mellem hvert sug, hvor coilen kan nå at sørge for, at vægen er fugtet.

Løsningen er altså meget nem: stop med at dampe i et øjeblik. Mærker du, at smagen og dampen langsomt aftager, er det et tegn på, at du skal holde en pause. Det betyder nemlig som regel, at at der kun er meget lidt e-væske tilbage i din coil, og at du er ved at nå til en kritisk situation. Derfor har vægen brug for et lille stykke tid til at blive gennemvædet igen – så hold en pause på 5 til 10 minutter, indtil tanken er klar til, at du damper lystigt videre.

3. Reducér watt-indstillingen på batteriet på din e-cigaret

Der findes en hel del forskellige indstillinger for strøm – for eksempel watt, temperaturkontrol og volt. De har det til fælles, at du højere, man skruer dem op, jo mere brænder coilen. Hvis dit batteri bruger watt-indstillingen, betyder det altså, at jo højere watt, desto mere e-væske skal coilen bruge ved hvert enkelt sug. På den måde kan du justere din e-cigaret i forhold til størrelsen af dampskyerne, men det kan også have en effekt på dine coils. Jo større dampskyer, du laver, jo længere tid skal din coil bruge, før den er klar igen mellem hvert sug.

Problemet her minder om problemet med kædedampning – ud over, at der sker efter meget færre pust. Hvis du opdager, at din damp kommer til at føles tør, og at smagen bliver mindre god, så er løsningen at skrue ned på indstillingerne – for eksempel kan du begynde med at gå ned fra 30 til 20 watt. På den måde brænder din coil ikke nær så hårdt, og derfor vil den også holde længere. Derudover får du en bedre smag og damp.

Det handler om at finde balancen i forhold til sug og smag. Ligesom man kan komme til at skrue for højt op, kan man nemlig også komme til at skrue for langt ned, og det giver dig en dårlig damp og kan ende med helt at drukne coilen. Det sker, når e-væsken bliver suget hurtigere ind i coilen, end den kan nå at brænde væsken af.

Man finder en indikator på siden af de fleste coils, hvor det er specificeret hvor mange ohm coilen er på, samt hvilken watt-indstilling det anbefales at bruge.

Du bør altid følge anvisningerne og starte med den laveste indstilling – herfra kan du i ro og mag arbejde dig og i watt-indstillingen, indtil det passer til dig.

4. Sørg for, at din tank aldrig er tom for e-væske

Hvis der ikke er særlig meget e-væske tilbage i din tank, så hæld bare mere væske på, så snart ud opdager det, så vægen i coilen altid har de bedste betingelser. Kort sagt har vægen dårligere betingelser, jo mindre væske, der er i tanken – og du kan altså risikere at få dårligere smag og damp ud af det.

Hvis du ikke er typen, der hele tiden holder øje med tanken, så kan du være opmærksom på, hvornår du mærker den manglende væske i form af dårligere smag og mindre damp. Kommer du til at dampe coilen helt tør, kommer den til at smage meget grimt og brændt, og så er du nødt til at skifte den ud med en helt ny.

5. Brug mere PG end VG i din e-juice

E-væsken består af PG, VG, aroma og så nikotin, hvis du har tilvalgt det. PG er en væske, som binder smagen, og som er ret tynd. VG er tykkere i konsistensen og producerer mere damp.

Jo mere PG, der er i væsken, jo tyndere vil væsken altså være – og den tynde væske gør det nemmere for coilen at suge e-væske ind i vægen. Derfor behøver man ikke at vente særligt længe med at tage et nyt sug, når man damper. En standardvæske indeholder ofte 70 % PG og 30 % VG. Det giver de fleste coils de mest optimale betingelser for både masser af damp og en rigtig god smag, uden at coilen risikerer at brænde tør. Der findes selvfølgelig væsker med mere fokus på dampmængde end smag, og de indeholder derfor mere VG. Det gør væsken tykkere og oplagt at bruge på sub-ohm eller dripper-tanke.

Væsker med 70 % VG eller mere kan til gengæld skabe problemer, når man bruger almindelige coils. Her kan de nemlig hurtigt brænde tør og give den grimme smag, vi gerne vil undgå. Hvis du ofte oplever problemer med, at din damp smager brændt, så skal du derfor måske overveje, om du bruger den rigtige væske til din type af e-cigaret. Sub-ohm-tanke er bygget til generelt at fungere3 med tykkere væsker med et højere indhold af VG.

6. Brug mindre aroma i din e-væske

Standardvæsker indeholder som regel ikke nær så meget aroma som premium-e-juice og væske til selvbland. Din damp får en pragtfuld smag, når der ikke er sparet på aromaen, men det er ikke kun godt. Aroma kan nemlig have en tendens til nærmest at karamellisere og klistre fast på din coil – og det gør, at coilen får sværere ved at fungere, og at du dermed kan ende med dårligere damp og smag. Generelt er det de mørke e-væsker med smag af for eksempel kaffe og forskellige søde sager, som har tendens til at klistre. De klare e-væsker er ikke helt så tilbøjelige til at angribe din væge og din spole.

Er din coil blevet karamelliseret, kan du prøve at rense den i lunkent vand eller at lægge den i blød i klar, stærk og drikkelig alkohol – altså ikke for eksempel husholdningssprit. Hvis du renser med alkohol, skal du lade coilen ligge i blød i et døgn og derefter skylle den i lunkent vand og tørre helt, før du tager den i brug igen. Metoden er fin, men gør ikke din coil så god som ny – det bedste er altså at investere i en helt ny coil.

7. Vælg temperaturkontrol

Når du damper med temperaturkontrol (TC), kan du undgå at brænde din coil tør – og du vil faktisk kunne give dine coils længere levetid ved at skifte til en tnak og et batteri, som kører med temperaturkontrol. Fordelene ved TC er, at man ikke kan komme til at tvinge sin coil over den temperatur, man har indstillet. Når coilen når den indstillede temperatur, afbryder batteriet altså automatisk.

Når coilen så er kølet en smule af, vil den igen blive varmet op til den valgte temperatur – og på den måde kommer coilen altså aldrig over grænsen for, hvad du har valgt. Du kan dog stadigvæk risikere at brænde dine coils af, selvom du bruger TC, men det er en hel del nemmere at undgå.