Hvordan skal du indstille dit mod?


Temperaturkontrol er kommet for at blive! I forhold til ældre modeller har det mange fordele – her er den største fordel utvivlsomt, at du undgår såkaldte ”dry hits”. Derudover får du også en bedre oplevelse i forhold til smagen på din e-væske. Og så er det både mere sikkert og giver dig en mere konsistent dampoplevelse. Med et TC-mod får du alt det bedste ud af din enhed – helt til sidste dråbe. Du kan altså effektivisere din dampning med det rigtige mod.

Præcis som med VV og WV er TC-mod’et endnu et skridt på vejen mod at kunne tilbyde de allerbedste muligheder til dig, som leder efter markedets bedste løsninger.

Volt (V)-mode:

Elektrisk spænding kan måles i volt. Det er den spænding, som løber gennem din coil – og jo flere volt, du sender gennem din coil, jo større dampmængde får du. Man kan dog sagtens komme til at skrue for højt op og dermed brænde coilen af.

Benytter man et batteri, hvor det ikke er muligt at indstille hverken volt (V) eller watt (W), så vil batteriet – på en fuld opladning – altid levere 4,2 volt fra starten og så falde gradvist, som man damper. Langt de fleste færdigproducerede coils har et punkt, som ligger mellem 3,7 og 4,2 volt, hvor de fungerer mest optimalt. Derfor risikerer man at oversvømme coilen med væske, hvis man skruer sit batteri ned på mindre end 3,7 volt – så bliver coilen nemlig ikke varmet ordentligt op. Skruer man derimod batteriet op på mere end 4,2 volt, er der risiko for, at man brænder coilen af, fordi man når at bruge al væsken i coilen, inden den kan nå at trække ny væske til sig.

Hvis man ikke kan aflæse volten, men kender modstanden og ampere for batteriet, så kan man regne volten ud ved at bruge denne ligning:

I x R = U
2,3 A x 1,8 Ω = 4,2 V

Det er dog ret sjældent, at amperetallet er til at finde på et almindeligt batteri. På 18650-batterier eller lignende mod-batterier er det dog forskrevet.

Power/watt (W)-mode:

Watt er en måleenhed for effekt. Det er en af de indstillinger, som man kan bruge på sit mod/batteri. Den indstilling bruges typisk til den almindeligste type tråd – kanthaltråd – som sidder i de fleste coils. På nikkel- og titaniumcoils må man ikke bruge watt-indstillingen.

Watt er den effekt, som du trækker gennem batteriet og videre til tanken. Jo lavere ohm (Ω), coilen er på, desto flere watt skal du bruge for at opnå den samme volt (V). For at kunne udregne det, skal man bruge Ohms lov med de tre begreber:

1. U = mængde af volt (V) – Den elektriske spænding 2. I = mængde af ampere (A) – Ampere er den måleenhed, som viser, hvor meget kredsløbet dræner batteriet 3. R = mængde af ohm (Ω) – Modstanden i coilen

Ifølge Ohms lov kan man regne den sidste værdi ud, hvis man bare kender to af de tre værdier. Hvis man for eksempel har en coil på 1,8 ohm og gerne vil have en volt (V) på 4,2, bruger man følgende udregning:

U / R = I
4,2 V / 1,8 Ω = 2,3 A

Vi dræner altså vores batteri med 2,3 ampere.

Så udregner man, hvor mange watt (W) der skal bruges for at opnå en spænding på 4,2 V:

U x I = P
4,2 V x 2,3 A = 9,8 W

Har man en coil på 0,5 ohm, men vil alligevel have 4,2 volt (V), ser regnestykket således ud:

4,2 V / 0,5 Ω = 8,4 A
4.2 V x 8,4 A = 35,3 W

Jo lavere ohm (Ω) din coil er på, jo flere watt (W) skal der altså bruges for at opnå samme volt (V).

Bypass Mode:

Bypass-indstillingen gør, at dit mod bliver sat i en slags mekanisk tilstand – som et mekanisk mod. Det betyder, at effekten bliver trukket uden om chippen og udelukkende styres af batteriets kapacitet. Man skal bruge bypass med forsigtighed, fordi det kræver, at man ved en del om Ohms lov og generel batterisikkerhed, før det er sikkert at bruge.

Man må kun bruge bypass med coils med kanthaltråd – altså IKKE på coils af nikkel eller titanium! Følgende er et eksempel på, hvordan du IKKE skal bruge bypass:

Dit mod kan trække 75 watt og bruger et 18650-batteri på 3000 mAh 20 A. Batteriet har altså en max. Afladning på 20 A. Ovenpå sættes en tank, hvor coilen er 0,15 ohm, hvilket er meget lavt.

Igen bruger man Ohms lov:

I x R = U
20 A x 0,15 Ω = 3,0 V

Det betyder, at man rammer den maksimale afladning (ampere) ved 3,0 V. Da et fuldt opladet batteri har en spænding på 4,2 V, kører mod’et på 4,2 V, hvis man nu sætter det på bypass-indstillingen.

U / R = I
4,2 V / 0,15 Ω = 28 A

Der trækkes altså nu 28 ampere ud af batteriet, hvilket er noget mere end det foreskrevne på batteriet, som er 20 ampere.

Derfor skal man altså kun bruge bypass-indstillingen, hvis man ved noget om batterisikkerhed og Ohms lov. Hvis du godt kunne tænke dig at afprøve bypass-indstillingen eller mekaniske mods, så sørg for at undersøge de to ting først – eller spørg os eller en erfaren damper, før du kaster dig ud i det.

Titanium (Ti)-mode:

Coils i titanium (Ti) hører under indstillingen temperaturkontrol (TC). TC bruges til tråde/coils, som får større modstand, når de bliver varmet op. Modstanden i kanthaltråd, som de fleste almindelige coils består af, stiger ikke, når det varmes op, og derfor kan det kontrolleres med watt. Derimod stiger både nikkel- og titaniumtråd i modstand, når det opvarmes.

Ved temperaturkontrollen vælger man en bestemt temperatur frem for en bestemt watt. Temperaturen svinger som regel mellem 100–315 °C/200–600 °F.

Modstanden i titanium (Ti) og nikkel (Ni) er ofte lavere, end hvis man lavede en tilsvarende coil med kanthaltråd – nikkel har den laveste modstand. De fleste af de mods, som har både temperaturkontol (TC) og power-styring (W) kan typisk tage lavere modstande i TC, end de kan med W.

Når man benytter temperaturstyring, står der ”Temperature protection” eller noget lignende på skærmen. Det skriver mod’et i det øjeblik, det har nået den fastsatte temperatur. Efterfølgende vil mod’et stoppe med at brænde i et kort øjeblik, og så går det i gang igen.

Et eksempel kunne være en titaniumcoil på 0,4 Ω og en temperatur på 250 °C. Kigger man på skærmen, mens ”Fire”-knappen trykkes ind, vil temperaturen stige fra > 50 °C og op til 250 °C. Derefter skriver den ”Temperature protection”. Så falder temperaturen til 245 °C, og så stiger den igen. Det mønster vil fortsætte, indtil du fjerner fingeren fra knappen igen.

Hvis man tager et sug af mod’et lige efter, vil coilen stadig være varm. Det vil altså sige, at den som oftest starter ved mellem 150 °C og 200 °C, og derfor bliver den hurtigere varmet op til de fastsatte 250 °C. Jo hårdere man suger i en coil med TC, jo mere luft trækkes der gennem, og jo mere damp kommer der ud af det, fordi man køler coilen ned og på den måde tvinger mod’et til at yde lidt ekstra for at nå op på de 250 °C. Ved temperaturstyring bruger man ca. 1,5 gange mindre strøm sammenlignet med en tilsvarende coil styret med watt.

Fordelene ved at bruge titanium (Ti)-coils er, at dampen er køligere, der er mindre risiko for ”dry hit”, og coilen vil have en længere levetid. Titanium (Ti) har sværere ved at nedkøle sig selv, og derfor forbliver coilen varm og når altså hurtigere tilbage på den fastsatte temperatur.

Nikkel (Ni)-mode:

Nikkel (Ni) fungerer meget som titanium (Ti), men nikkel har en lavere modstand. End titanium (Ti). Nikkel (Ni) er hurtigere til at nedkøle sig selv og svinger mere i modstanden. Den mest brugte nikkeltråd kaldes Ni200.

Hvis man ikke er så erfaren inden for temperaturstyring, er det smart at starte omkring 420 °F / 215 °C. Det er lidt lavt, da man ellers typisk benytter mellem 440 °F og 530 °F / 225 °C og 275 °C - afhængigt af den ønskede mængde damp.

På nogle mods er der mulighed for at indstille watt under temperaturstyring – det er på opvarmningshastigheden. Det er de færreste nyere mods, der har styring under temperaturkontrollen, men hvis dit mod har det, skal den som regel stå mellem 30 og 40 watt. Står mod’et eksempelvis på 10 W-opvarmning og 275 °C, vil det være længe om at varme op. Står det til gengæld på 60 W-opvarmning og 275 °C, vil opvarmningen gå meget stærkt.

Har mod’et kun én slags temperaturkontrol (TC), er det beregnet til nikkel – og det er vigtigt at respektere det og dermed ikke bruge andet end nikkel. I få tilfælde kan chippen dog trække flere coils med temperaturstyring under én.

Fordelene ved at bruge coils i titanium er, at dampen er køligere, der er mindre risiko for ”dry hit”, og coilen har en længere levetid.

Rustfrit stål (Stainless Steel - SS):

Tråden af rustfrit stål kan bruges både på temperaturstyring og på power-styring, fordi modstanden minder en hel del om en kanthaltråd, men stadigvæk stiger lidt under opvarmning. Retningslinjerne i forhold til batterisikkerhed, Ohms lov og typiske indstillinger gælder også for tråde af rustfrit stål. Den rustfri stål-tråd er relativt ny, men den bliver ofte brugt i nyere tanke, fordi den giver damperen mulighed for at prøve kræfter med både temperaturstyring og power-styring.